Inleiding
Stichting Één Land Één Samenleving (ELES) maakt zich sterk voor een Nederland dat kracht put uit het samenleven van mensen met diverse culturele en etnische achtergronden. Samen leven vraagt ruimte en begrip voor elkaars achtergrond en waardering voor een ieders toegevoegde waarde. De basis ligt in gelijkwaardigheid en wederzijds respect.
Internationale Schakelklas (ISK)
In Nederland wonen ongeveer 200.000 tot 250.000 vluchtelingen. De verwachting is dat een groot aantal van deze vluchtelingen, wellicht rond de 70%, permanent in Nederland zal blijven. Het komt er dus op aan dat vluchtelingen na hun eerste noodopvang geholpen worden met werk, met opleiding, met huisvesting en dus met inburgering en participatie. Versnelde integratie in onze samenleving is van essentieel belang. Voor de betrokkenen zelf, maar ook voor ons als samenleving in z’n geheel. Ongeveer één derde van de vluchtelingen is onder de 18 jaar en heeft recht op een passende plek in het onderwijs. Nieuwkomers die onderwijs volgen hebben de eerste jaren extra begeleiding nodig. Hierbij gaat het niet alleen om hulp bij het leren van de taal, maar ook om het wennen aan een ander schoolsysteem en de gewoonten en gebruiken in Nederland. In Nederland zijn ruim 100 Internationale Schakel Klassen (ISK’s), meestal verbonden aan VO-scholen. De ISK is er voor leerlingen tussen de 12 en 18 jaar die nog geen of een beetje Nederlands spreken en korter dan twee jaar in Nederland zijn.
Het aantal leerlingen op ISK’s wordt door ‘Landelijke Ondersteuning Onderwijs Nieuwkomers’ (LOWAN) geschat op zo’n 11.000 jongeren. Inmiddels worden op meer dan 25 middelbare scholen en MBO-opleidingen in heel het land, door de Peer2Peer organisatie, nieuwkomers gekoppeld aan reguliere leerlingen. Beide groepen leerlingen krijgen vooraf een intensieve training waarna ze een tijdlang (minimaal 4 maanden, maximaal een schooljaar) aan elkaar gekoppeld worden. De gekoppelde leerlingen ontmoeten elkaar minimaal 1x per week voor schoolse activiteiten (huiswerk maken, oefenen met Nederlands, bijles bij andere vakken), maar ook buitenschoolse activiteiten zoals het samen sporten, bij elkaar thuis komen, samen koken maar ook samen naar de bioscoop of bibliotheek. De inzet van Buddy’s maakt het nieuwkomers makkelijker om aansluiting te vinden op hun nieuwe school en helpt hen snel en veilig te integreren in de Nederlandse samenleving. Vaak is de drempel naar een leeftijdsgenoot kleiner dan naar een docent of mentor en is het prettig dat er een leeftijdsgenoot is die kan helpen bij het wegwijs worden op school en daarbuiten. De rol van Buddy wordt opgepakt door reguliere bovenbouwleerlingen of gevorderde ISK-leerlingen die eerst opgeleid worden voordat ze gekoppeld worden aan een (recent) ingestroomde ISK-leerling.
Samenwerking met Peer2Peer en de (ISK-)scholen
Inmiddels loopt het Peer Buddy Nieuwkomers programma op meer dan 25 scholen in heel Nederland en zijn de ervaringen meer dan positief. De organisatie Peer2Peer heeft stichting Eén Land Eén Samenleving benaderd om hen financieel te helpen een volgende stap te maken door ook de ouders van de gekoppelde leerlingen één of twee keer bij elkaar te brengen gedurende het schooljaar van hun kind.
Opzet
Een of twee keer per jaar wordt er een informele en uitnodigende bijeenkomst voor de ouders georganiseerd van zowel de nieuwkomers als de Peer Buddy’s, waarin beide groepen leerlingen vertellen aan beide groepen ouders wat ze van elkaar hebben geleerd en wat ze voor elkaar betekenen. Deze bijeenkomsten worden gehouden in de avonduren onder het genot van lekker eten en wereldmuziek. Dit verhoogt de betrokkenheid van de ouders bij het schoolleven van hun kind. Dit geldt zeker voor de ouders van de ISK-leerlingen die in landen van herkomst vaak meer op afstand staan van de school van hun kind. Daarbij krijgen de ouders de gelegenheid om andere ouders te leren kennen die ze in hun normale leven niet of nauwelijks ontmoeten. De ouders worden gestimuleerd om na afloop contactgegevens uit te wisselen en duurzamer contact met elkaar te onderhouden.
De eerste ontmoeting is een feit
Op 29 maart jl. was het zover. In het restaurant Museumpark Orientalis in Nijmegen zijn ongeveer 30 leerlingen en hun ouders van de scholen Pontem College (ISK-school) en NSG Groenewoud bij elkaar gekomen. De ouders van beide groepen leerlingen hebben via hun kinderen op informele wijze kennis met elkaar kunnen maken onder het genot van mediterrane tapas gerechten. Voor een impressie van de avond: